
Frågor & svar
För gång och cykel har Hangövägen öppnat upp. För biltrafik kommer Hangövägen fortfarande vara stängd i vissa delar och öppen i andra delar med begränsad framkomlighet under flera år framöver på grund av byggarbeten.
Från och med juni 2023 är bron över spårområdet försedd med en ramp, vilket möjliggör för cykel och barnvagnar att ta sig mellan Finlandsparken och Värtahamnen.
I dagsläget finns det inga lånecyklar. Det finns däremot anvisade parkeringsytor för elsparkcyklar i området där du kan låna eller parkera elsparkcykel.
Stadsdelen där Stockholms Hamnkvarter ligger heter Värtahamnen. Från Värtapiren och Värtaterminalen går passagerarfartygen till Finland och Baltikum.
Cirka 10 minuter.
Det kommer finnas 20 000 arbetsplatser i Stockholms Hamnkvarter och 35 000 i hela Norra Djurgårdsstaden.
Totalt planeras det för 5 000 boende i Stockholms Hamnkvarter, totalt 12 000 bostäder i hela Norra Djurgårdsstaden.
Till Stockholms Hamnkvarter kan du både gå, cykla, åka kollektivt, åka båt och åka bil. Den närmaste tunnelbanestationen är Gärdet.
Pendelbåtslinje 80 går till och från Frihamnen. En pendelbåtsstation planeras att byggas i Stockholms Hamnkvarter när Saltkajen har byggts klart.
Stadsdelen planeras och byggs med kontorshus utmed kajerna som vetter mot Värtapiren där färjetrafiken lägger till. På så sätt utgör dessa byggnader bullerskydd gentemot det som byggs på insidan. Till exempel parker, torg och bostäder.
Ja.
Ja, passagerarfartygen kommer att fortsätta lägga till i Värtapiren. På så sätt blir hamnen en viktig del av en levande stadsdel.
Stockholms Hamnkvarter kommer att vara färdigbyggt under 2030-talet. Det planeras för 20 000 arbetsplatser och cirka 5 000 boenden, vilket innebär att det blir en succesiv inflyttning.
Byggstart skedde 2022.
Det finns idag inget beslut att Östlig förbindelse ska byggas. Trafikverket som är ansvarig aktör för Östlig förbindelse har förlagt markreservat i bland annat Frihamnen, för att möjliggöra framtida beslut.
Södra kajen är redan färdigställd. Saltkajen och Saltpiren byggs nu och kommer att vara färdigställda under 2026.
Stockholms stad arbetar med denna fråga. För att kunna lägga ner Värtans östra bangård behöver spåren ersättas på andra ställen och den västra delen att byggas ut.
Manskapsbyggnaden låg längs Södra Hamnvägen och var i väldigt dåligt skick. Byggnaden revs under sommaren 2023. Nu planeras det för en öppen yta som utgör entrén till området. Längre fram kommer denna plats att bebyggas.
Stockholms Hamnkvarter är en del av Norra Djurgårdsstaden som har i uppdrag att ligga i framkant inom hållbar stadsutveckling. Norra Djurgårdsstaden har också som roll att dela med sig av kunskap till stadens alla andra stadsutvecklingsprojekt. Flera olika krav, metoder och verktyg som testat i Norra Djurgårdsstaden används idag i alla Stockholms stadsutvecklingsprojekt. Här kan du läsa mer om Norra Djurgårdsstadens hållbarhetsprofil.
Idag finns gott om parkeringsplatser i Stockholms Hamnkvarter. När den nya stadsdelen växer fram kommer parkeringsplatser att främst erbjudas i parkeringshus i området. Bland annat kommer ett gammalt bergrum i östra delen av Stockholms Hamnkvarter att omvandlas till ett parkeringshus med cirka 600 platser.